Khamis, Jun 25, 2009

Jenis-jenis tanaman


Ini anak pokok pisang berangan dari tisu kulture..sekali pandang macam pokok kunyit kan?Teknologi....

Kalau tak silap saya ni pokok pulasan...hem tadi beli kat pasar, 3 kilo RM10, rasanya tu buah siam kot dulu kalau buah local sampai RM6/kgs.


Ni la rupanya pokok nangka madu jenis CJ6, setakat ni Alhamdulillah pokok nampak membesar dengan sihat...kena ikut betul-betul jadual pembajaannya supaya hasilnya boleh dapat sebiji 35-40kgs yang penting ulasnya kenyal, rasanya manis!

Ni pokok rambutan gula batu,spesis ni je yang kami tanam...saya gemar buahnya yang lekang dan manis...


Ada lagi pokok mangga yang berbunga...tapi membesar la dulu, nanti bila dah cukup matang baru la berbuah dengan lembatnya...okay sayang?

Pokok bendi tumbuh dengan suburnya, kalau ada rezeki kami insyaAllah dua minggu lagi dah boleh kutip hasil bendi......Kalau ada yang nak membeli bendi, lets talk....

Ini pokok cili yang telah kami pindah kan ke tanah...kecik je kan? Harap-harapnya dengan baja dari tanah dan siraman air yang cukup, cili ini akan tumbuh dengan segarnya.



Ini anak-anak cili yang kami tanam di tapak semaian...emak kata yang ini tumbuh lagi subur berbanding dengan benih cili yang di semai dalam cawan plastik tu...emph


Tenangnya berada di ladang, angin bertiup nyaman...pokok-pokok naik subur...Alhamdulillah. Hamba mu ini mengucap syukur...

2 ulasan:

Rini Anthony @ odu siambah berkata...

Salam...
Tahniah dan terima kasih atas maklumat yang anda paparkan.

esa berkata...

wkmsalam..ma kc coz sudi bka blog sy.smoga kita dpt sm2 bkongc ilmu dan pengetahuan yg ada..salam perkenalan rini,dan salam perpaduan.